جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل راهکاری برای دندان‌های عقل نهفته و نیمه نهفته است. در واقع آخرین دندانی که در دهان رشد می‌کند دندان عقل است و احتمال اینکه روی فک برای آن فضای لازم نباشد، کم نیست.

در این مطلب در مورد جراحی و کشیدن دندان عقل، ترس‌های مراجعه کنندگان، چگونگی انجام جراحی، هزینه کشیدن دندان عقل، مراقبت‌های پس از آن و… صحبت می‌کنیم.

اگر به دلیل ناآگاهی، ترس‌هایی دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جراحی دندان عقل

قبل از اینکه در مورد جراحی صحبت کنیم باید بدانیم دندان عقل چیست؟

چهار دندانی که در بزرگسالی و بین 17 تا 25 سالگی در انتهای هر دو فک بالا و پایین رشد می‌کند دندان عقل است. اگر این دندان‌ها جایی برای رشد نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند. مدام با درد و عفونت همراه هستند.

این دندان‌ها به شکل‌های مختلفی رشد می‌کنند. گاهی با زوایای مختلف و اشتباه ایجاد می‌شوند که به دندان‌های دیگر فشار وارد می‌کنند و در واقع باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شوند. و یا اینکه کاملا سالم و طبیعی مانند دیگر دندان‌ها رشد می‌کنند.

دندان عقل می‌تواند به صورت نهفته باشد یعنی اینکه شما از بیرون آن را مشاهده نمی‌کنید. می‌تواند نهفته نباشد که کاملا روی لثه مشخص است. نوع نهفته حتما جراحی می‌شود ولی نوع غیرنهفته اگر با زاویه نامناسب رشد کرده باشد باید کشیده شود.

وجود این دندان‌ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. موجب گیر کردن غذا، عفونت و آسیب وارد کردن به دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین عفونت لثه از دیگر عوارض آن است. جدی نگرفتن این مورد در برخی موارد مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند. گاهی دندان عقل نهفته باعث ایجاد وزوز در گوش، عفونت، سرگیجه، درد، ورم و ایجاد مشکل در لثه، تورم غدد لنفاوی و …می‌شود.

جراحی دندان عقل چگونه انجام می‌شود

جراحی معمولا یک عمل سرپایی است که در کلینیک یا مطب انجام می‌شود.

1. برای این کار ابتدا محل مورد نظر در چند نقطه بی حس می‌شود. این کار از طریق تزریق موادی به آن محل انجام می‌شود.
  2. زمانی که کاملا بی حس شد دندانپزشک کار خود را شروع می‌کند و شما در کلیه مراحل هیچ دردی احساس نمی‌کنید. در مرحله اول در لثه برشی ایجاد می‌شود تا دندان به خوبی دیده شود.
  3. اگر استخوانی وجود داشت که اجازه نمی‌داد دندانپزشک به ریشه دسترسی داشته باشد، آن را از بین می‌برد.
  4. سپس دندان به صورت کامل از ناحیه خارج می‌شود.
  5. بخیه و پانسمان انجام می‌شود.

مدت زمانی که برای جراحی نیاز است از 20 دقیقه شروع می‌شود تا چند ساعت و این مسئله به نوع دندان شما بستگی دارد.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت‌هایی که باید انجام دهید تحت نظر دندانپزشک صورت می‌گیرد. اما به صورت کلی نکاتی برای بعد از جراحی وجود دارد که در این بخش با هم بررسی می‌کنیم.

• خونریزی در روز اول جراحی کاملا طبیعی است. پس نگران نباشید و از تف کردن بیش از حد خودداری کنید. سعی نکنید لخته خون را جدا کنید. فقط گاز استفاده شده در محل جراحی را تعویض کنید.
  • درد بعد از جراحی نیز یکی از اتفاقات طبیعی است و طبق نظر دندانپزشک و با استفاده از مسکن‌ها کنترل می‌شود. استفاده از کمپرس سرد روی فک هم بسیار کمک خواهد کرد.
  • بعد از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید اما از خوردن آن با نی خودداری کنید چون باعث جدا شدن لخته خون می‌شود. همینطور از نوشیدن مایعات گازدار، کافئین و مشروبات الکلی در روز اول خودداری کنید.
  • تورم یکی دیگر از اتفاقات طبیعی پس از عمل جراحی است. طی دو الی سه روز این تورم برطرف خواهد شد. امکان کبودی نیز وجود دارد که آن هم طی مدت زمانی رفع می‌شود.
  • روز اول جراحی غذاهای نرم بخورید. غذاهای سفت و سخت یا داغ جای زخم جراحی را بدتر می‌کند. با رعایت کردن این مورد اجازه ترمیم زخم را بدهید.
  • روز اول جراحی از مسواک و دهانشویه استفاده نکنید. دهان خود را بشویید اما تف نکنید تا لخته خود از محل جدا نشود. تا یک هفته دهان خود را با آب و نمک بشویید.
  • تا سه روز اول جراحی از مصرف دخانیات خودداری کنید. این کار روند بهبودی زخم را به تاخیر می‌اندازد و همینطور عوارضی دارد.
  • روز اول جراحی را استراحت کنید. هفته اول نیز از فعالیت‌های سنگین و شدید خودداری نمایید تا خونریزی اتفاق نیفتد.
  • برخی از بخیه‌ها به صورت جذبی هستند که طی چند هفته حل می‌شوند. گاهی برای برداشتن بخیه دندانپزشک وقت بعدی برای شما تعیین می‌کند. بعضی از مواقع و با کشیدن دندان عقل نیازی به بخیه وجود دارد.

عوارض جراحی دندان عقل

در صورتی که موارد زیر را داشتید با جراح خود تماس بگیرید و در صورت لزوم به صورت حضوری مراجعه نمایید.

هر چند که اگر یک جراح دندان متخصص و حرفه‌ای کار شما را انجام دهد به هیچ کدام از مشکلات زیر برخورد نخواهید کرد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

بهتر است بگوییم اگر کلینیک و مطب و دندانپزشک معتبر و حرفه‌ای را برای جراحی انتخاب نکردید باید انتظار عوارض زیر را داشته باشید.

• خونریزی بیش از حد
  • تب داشتن
  • ایجاد مشکلاتی در تنفس و بلع
  • تورمی که مدام بدتر می‌شود.
  • دردهایی که با مسکن‌های تجویز شده بهتر نمی‌شود.
  • خون در بینی
  • بی حسی

هزینه جراحی دندان عقل

تعرفه‌ای به صورت ثابت در این خصوص وجود ندارد. دندان‌های افراد کاملا متفاوت است با ایرادات مختلف. برای اعلام قیمت باید به صورت حضوری مراجعه نمایید تا دندانپزشک پس از معاینه قیمت دقیق را اعلام کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و قیمت‌های تقریبی با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

کلینیک دکتر کیهان قدیمی در این زمینه نیز مانند ایمپلنت دندان، لمینت دندان و… دارای بهترین و حرفه‌ای‌ترین دندانپزشکان است. با استفاده از تجهیزات به روز جراحی انجام خواهد شد.

نویسنده

admin1